اولین برنامه از سلسلهنشستهای سینمای ایران و اقتباس ادبی، که به نمایش و بررسی فیلم «نفرین» (ناصر تقوایی، ۱۳۵۲) اختصاص داشت، هشتم شهریورماه در مؤسسهٔ برگ با حضور دوستداران سینما و ادبیات برگزار شد.
برنامه با نمایش نسخهای باکیفیت از فیلم آغاز شد و با نشست تحلیل فیلم و گفتوگو دربارهٔ آن ادامه یافت. میلاد دارایی، میزبان جلسه، توضیحاتی دربارهٔ نسخههای موجود از «نفرین» ارائه و عنوان کرد کاملترین نسخهٔ این فیلم، نسخهٔ نگاتیو آن است که در فیلمخانهٔ ملی ایران نگهداری میشود و در بقیهٔ نسخهها برخی نماهای فیلم کوتاه یا حذف شده است.
پس از آن، رضا غیاث، مهمان جلسه و یکی از نویسندگان کتاب «سینمای ناصر تقوایی» (که با همکاری سعید عقیقی به نگارش درآمده)، تحلیل مفصلی از فیلم ارائه داد که بر نظریهٔ نشانهشناسانهٔ فیلم و آرای پیتر وولن استوار بود. به باور او، فیلم تقوایی از منبع اقتباس خود، یعنی داستان «باتلاق» (میکا والتاری)، در جایگاه بالاتری میایستد، اما در مقایسه با دیگر اقتباسهای تقوایی همچون «آرامش در حضور دیگران» و «ناخدا خورشید»، استحکام دراماتیک کمتری دارد.
بعد از سخنان غیاث، دارایی ضمن اشاره به نقش مهم اقتباس ادبی در سینمای دهههای ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰، دقایقی دربارهٔ تفاوتهای فیلم تقوایی و داستان والتاری و استفادهٔ تقوایی از جزئیات در «نفرین» سخن گفت. بحث دربارهٔ فیلم با اظهار نظر شماری از حاضران و پرسشهای آنها دربارهٔ جنبههای مختلف فیلم پایان یافت.
جلسات «شب فیلم برگ» از این پس برگزار خواهد شد و عنوان دورهٔ نخست آن «سینمای ایران و اقتباس ادبی» است که با نمایش و نقد «نفرین» آغاز شد و با جلسات دیگری دربارهٔ برخی فیلمهای اقتباسی سینمای ایران ادامه خواهد یافت.